INSTAGRAM REELS: 7 TIPS TIL AT SKABE FÆNGENDE OG INSPIRERENDE CONTENT

Hvis der er én ting, vi ikke vil have, så er det at folk straks scroller forbi vores content i Reels feeded. Video content er fremtiden på Instagram. Algoritmen tilgodeser Reels og vil derfor anbefale din profil og indhold. Vi har samlet 7 tips til, hvordan du skaber fængende og inspirerende Reels content, så du fastholder seernes interesse og skiller dig ud.

 

No. 1: Start med en plan

Helt elementært: planlæg dine Reels. Reels er anderledes fra Instagram Story og Live, da det er sværere at improvisere og blot lave i momentet. Reels kræver planlægning og ofte at du har et koncept eller en idé, du gerne vil dele med dit publikum. Storytelling er nøglen til succes inden for social media marketing, og Reels er ingen undtagelse.

Når du skal planlægge din Reels, kan du overveje følgende spørgsmål:
- Hvad er målet bag din Reel, hvad vil dit publikum få ud af, at se den?
- Hvor lang vil du gerne have, at din Reel er?
- Hvilken hastighed vil du skyde i? Der er forskellige muligheder inde på app’en.
- Hvilke funktioner vil du gerne bruge? For eksempel effekter, musik osv.

I forhold til den mere kreative del:
- Hvad skal din Reel handle om?
- Hvad vil du kommunikere til dit publikum?
- Har din fortælling en begyndelse, en midte og en slutning?
- Hvilken handling vil du gerne have, at de tager?

Du behøver nødvendigvis ikke at kunne besvare alle spørgsmålene. Det vigtigste er, at du har gjort dig overvejelser om, hvordan din Reel skal være og hvad du gerne vil fortælle.

No. 2: Skab værdi

Der var engang, at dansevideoer var nok på både TikTok og Instagram Reels, men sådan er det ikke længere. Til trods for de stadig eksisterer og underholder, så er indhold med en lærerig og informerende vinkel blevet populært både blandt brands men især også forbrugerne.

Gennem dine Reels kan du skabe værdi for dine følgere. Det er ikke nødvendigvis bare ved at tilbyde dem rabatkoder, men du har muligheden for at skabe lærerigt indhold. Giv dine følgere information eller råd, de ikke kan finde andre steder. Find din niche og udvikl indhold ud fra den. Et godt spørgsmål at stille sig selv er, “hvad vil mine følgere få ud af, at se den her Reel?”

No. 3: Deltag i trends

Trends på Reel er ligesom trends på TikTok, de kommer og går hurtigt. Hvis du er tom for idéer i forhold til hvilken slags content du vil lave, så kan du altid kigge på, hvad der trender.

Du kan finde ud af, hvilke trends er de hotteste, ved at kigge på Instagrams seneste Reel trend rapport. Ved at scrolle igennem dit Reels feed, kan du også se, hvilke trends der går igen, og hvilke der vil passe til din profil. Du kan også altid gå ind på TikTok og se hvad der trender, og derefter skabe en Reels version af det til din Instagram profil.

No. 4: Fang dit publikum

Det er vigtigt at tænke over, hvordan du starter din Reel. Det er essentielt at fange dit publikum fra allerførste sekund. Det kan derfor være fordelagtigt at starte med et form for spændingsmoment, der fastholder dit publikum og overbeviser dem om, at de er nødt til at se resten af din video.

Det kan være alt fra en sætning, der er taget midt i videoen, men som du klipper til starten som en slags teaser. Det kan også være en effekt, ansigtsudtryk, tekst eller et billede. Overvej hvad der får folk til at stoppe op og tildele en video deres fulde opmærksomhed.

No. 5: Udforsk overgange

Hvis der er noget, som Instagram brugere elsker ved en Reel, så er det en sjov overgang. Overgange er ikke en nyhed inden for video content, men både i Reels og TikToks er de brugt ekstra meget og på nye og spændende måder. De holder dit publikum engageret i det der foregår, og interesseret i hvad det næste, der skal ske er.

Overgange har været specielt populære i fashion-relateret Reels, hvor de blandt andet er blevet brugt i tøjskift på mange forskellige måder. Næste gang du ser en Reel, så hold øje med hvilke overgange der bruges.

No. 6: Hold dine captions korte

Vi kan godt lide lange captions især på feed posts, men på Instagram Reels der foretrækker vi det kort. Hvis din caption er for lang på din Reel, så skal man trykke på ‘mere’ for at kunne se det hele. Derefter vil din caption skærme for noget af videoen og tage fokus, da videoen stadig kører i baggrunden. Det gør det svært at læse, men er også med til at fjerne fokus fra videoen til caption. Når man vælger at se Reels, er det ofte for videoen og ikke for en caption. Derfor vil en længere caption ofte alligevel ikke blive læst. For at holde fokus på videoen, er det bedst med en kort, præcis caption.

No. 7: Hav det sjovt!

Måske det vigtigste men simpleste tip: hav det sjovt med dine Reels! Du skal aldrig være bange for at eksperimentere med forskellige formater. Udnyt de forskellige funktioner Reels tilbyder. Prøv nogle forskellig trends, og find ud hvad du godt kan lide, og hvad dine følgere reagerer godt på.

Forrige
Forrige

SÅDAN BESKYTTER DU DIN INSTAGRAM PROFIL MOD AT BLIVE HACKET