SOCIAL MEDIA MARKETING TRENDS I 2023

Kalenderen siger 2023, og i følge vores forudsigelser fortsætter sociale medier med at spille en central rolle i den måde, vi kommunikerer og modtager information på. For at være på forkant med kurven er det vigtigt at holde øje med de største trends i branchen. To tendenser, der sandsynligvis vil fortsætte med at tage fart i det kommende år, er influencer marketing og videodelings-appen TikTok.
 


Influencer marketing, som involverer partnerskab med populære profiler for at promovere produkter eller tjenester til deres følgere, er blevet et stadigt mere populært redskab for brands, der ønsker at nå deres målgruppe. Ifølge en undersøgelse foretaget af influencer-marketingplatformen, Klear, rapporterede 85% af marketingfolk, at de fandt, at influencer marketing var effektivt til at nå deres mål. Vi tror på, at vi i 2023 vil se brands blive endnu bedre til at bruge influencers, som en aktiv del af deres marketing mix. Særligt, hvis Instagram formår at udrulle deres influencer markedsplads globalt, vil vi se en demokratisering af arbejdet med influencers da det på sin vis kan blive let tilgængeligt for alle brands at kigge ind i data, og kommunikere med influenceren direkte. Vil det gøre agenter overflødige? - Bestemt ikke! Men qua det bliver lettere, og vi stadig kigger ind i en økonomisk krise, der formentligt fortsætter ind godt ind i 2023 (Thanks, Russia), så kan man godt forestille sig at priser på influencers kan falde en smule. 

TikTok, videodelings-appen, der giver brugerne mulighed for at skabe korte, læbesynkroniserede og dansevideoer, er eksploderet i popularitet i de seneste år. Faktisk er appen blevet downloadet over 2 milliarder gange på verdensplan, hvor 90 % af dens brugere er under 30 år. Mærker, der ønsker at nå ud til yngre målgrupper, ville gøre klogt i at overveje at inkorporere TikTok i deres sociale mediestrategi. 

En måde, hvorpå brands kan udnytte TikTok, er ved at samarbejde med populære influencers på platformen for at promovere produkter eller tjenester. Ifølge Hootsuite er TikTok-brugere tre gange mere tilbøjelige til at se et brands video, hvis en influencer de følger, står bag videoen. Brands kan også skabe deres eget indhold på platformen ved at bruge musik der trender og trends til at tiltrække seere.

Afslutningsvis er influencer marketing og TikTok to tendenser, der sandsynligvis vil fortsætte med at vinde indpas i 2023. Brands, der ønsker effektivt at nå ud til og engagere sig med deres målgruppe, bør overveje at inkorporere disse strategier i deres sociale mediebestræbelser. Med den rigtige tilgang kan disse taktikker være yderst effektive til at nå marketing mål. 

Er du nysggerig på at læse, hvordan vi skabte en succesfuld influencer kampagne for Icelandair? - Se læs denne case!
Forrige
Forrige

3 GODE TIPS TIL TIKTOK-INDHOLD, DER FANGER!

Næste
Næste

HVILKEN PLATFORM ER DEN BEDSTE TIL VIDEOER: INSTAGRAM, TIKTOK ELLER YOUTUBE?