DEN ULTIMATIVE GUIDE TIL AT LANCERE ET PRODUKT PÅ INSTAGRAM

Instagram fokuserer i stigende grad på, at skabe de bedste forudsætninger for at skabe salg for virksomheder. Med funktioner som “shoppable posts” hos både virksomheder og – indtil videre – udvalgte influencers – samt link til websites i stories mm., er det en oplagt platform at fokusere på for, at skabe salg. Selv før brugerne er klar til at trykke på ‘Køb nu’, er Instagram en af ​​de bedste sociale platforme til opbygning af tillid og modning af kunder (hvilket er afgørende for at skubbe kunderne langs købsrejsen). Fra partnerskaber med strategiske influencers og betalt annoncering til organisk vækst af en engageret Instagram-følge, tilbyder Instagram stærke muligheder for at nå nye kunder.

 

Hvorfor Instagram er den perfekte platform til markedsføring af et nyt produkt

Næsten uanset hvilket nyt produkt du lancerer til B2C-kunder, er Instagram det foretrukne sociale medie. Og det er med god grund! Faktisk scroller 81% af Instagram -brugere gennem platformen med dette mål for øje: at undersøge og opdage nye produkter at købe.

Instagram giver dig mulighed for at udnytte betalt og organisk content til at nå, engagere og konvertere dine ideelle kunder. Og i modsætning til de fleste sociale medieplatforme kan du også udnytte kraften i influencer marketing som et omsætningsskabende værktøj.

Slutteligt, så behøver du ikke gå direkte efter hardcore salg for at øge konverteringen. Faktisk er Instagram den ideelle platform til opbygning af community og øget brand awareness (det afgørende fundament for at inspirere til konvertering! ). Her siger 2 ud af 3, at det sociale netværk har været med til at fremme interaktioner med brands de holder af.

Er du klar til at vi dykker et spadestik længere ned? Fedt! Her kommer guiden til, hvordan du lancerer et produkt på Instagram.


1. Udvikl en strategi før du lancerer.

Det er først og fremmest vigtigt at strategien skal fremme et engagerende Instagram fællesskab. Igen, så er fællesskab og engagement fra følgere - lige meget hvor mange du har - grundstenen i alt du laver. Lige fra at skabe kunder, men også for at få Instagram algoritmen til at arbejde for dig.

Dernæst skal du tænke på synlighed og blikfang…

Vidste du, at to tredjedele af alle profilbesøg på Instagram Business-konti stammer fra brugere, der ikke følger din profil? En profil, der er optimeret til at nå dine ideelle kunder, hjælper dig med organisk at vokse din følgerskare.

Rent praktisk betyder det:
At lave et brugernavn (dit ‘@’ handle), der fanger essensen af dit brand, er enkelt og mindeværdigt, let at søge på og eventuelt indeholder søgeord, som dine kunder søger efter på Instagram.

Brug dit brands logo som dit Instagram -profilbillede til at opbygge brand awareness hver gang du poster. Folk skal kunne genkende dig og dit brand!

Udnyt din Instagram Bio til at præcisere, hvem du er, hvad du laver, og hvem du hjælper. Bio kan løbende blive opdateret med strategiske søgeord, og produkttilbud jo mere du kommer i gang.

Lav en hashtag -strategi: Statistikker viser, at Instagram posts med over 11 hashtags modtager mere engagement end andet indhold på Instagram. Så en god måde at opbygge din følgerskare på er, at undersøge og finde hashtags relateret til dit brand, din branche og det produkt, du lancerer. Ved at tilføje skræddersyede hashtags i dine posts forbedrer du søgbarheden, og øger dermed dine chancer for at blive opdaget på Instagram. Det er dog super vigtigt at nævne at hashtags langt fra er det eneste værktøj til at skabe følgere. Vores egen erfaring siger os, at hashtags er mindre brugte i Danmark og det kun er udvalgte hashtags indenfor særlige brancher, som vil kunne gøre en stor forskel for at vækste dit brand.

Vær proaktiv omkring og engagerende på andre profiler: vent ikke på, at brugerne finder din Instagram -profil. Udnyt Instagram-platformens funktioner til at øge din organiske rækkevidde: en af ​​de bedste måder at få dit indhold på Instagrams Explore feed ( og dermed ud til flere mennesker) er dette: design Reels (på dansk: Filmruller) af høj kvalitet. Disse små 15 sekunders videoer giver lige nu langt højere organisk rækkevidde. Kombiner med posts, og sørg for at være konsekvent med at poste regelmæssigt.

Når din Instagram-følgerskare vokser, er det tid til at rette din opmærksomhed mod det næste trin i din strategi: din content-kalender til sociale medier.

Ideelt set bør du allerede starte med at dele indhold før lancering af nyt produkt. Optimalt 60 til 90 dage før lancering. Hvorfor? - Fordi det giver dig en enorm mulighed for at skabe historiefortælling! Og er der noget folk elsker, så er det at være med på en rejse! Undervejs kan du fremhæve de problemer, som dit nye produkt løser samtidig med at du kan tage dine følgere med i udviklingen af nye produkter. ‘Co-creation’ - hvor man giver følgere mulighed for at hjælpe med at træffe beslutninger - giver en enorm dedikation fra nuværende og potentielle kunder

Din content-kalender helt konkret indeholde følgende:

- Hvor mange posts du vil dele hver uge
- Hvilken type content’ (billede, video, GIF osv.) Vil du bruge til at dele hvert post
- Hvilken billedtekst vil du bruge til at ledsage hvert post
- Hvad formålet med hver post skal være

Ved at planlægge hele dit Instagram -lanceringsindhold på forhånd kan du strategisk flytte dit publikum fra bevidsthed til konvertering i 60 til 90 dage før lancering. SMART!

2.Team up med med Instagram Influencers, der kan skabe opmærksomhed omkring dit produkt.
Vidste du, at hver anden Instagram -bruger har købt et produkt, fordi en influencer anbefalede det? Der er dermed et enormt potentiale!

Men for at få de bedste resultater fra et influencer -partnerskab skal du vurdere, hvilken slags influencer, der passer bedst til din produktlanceringskampagne. Det betyder at du bør gøre dig tanker om:

Hvor meget er du villig til at bruge? Influencer branchen udvikler sig konstant, og det betyder også at du ikke længere kan spise en influencer af med en læbestift og forvente eksponering, salg og evig kærlig til dit brand. Alt koster penge, men vælger du rigtigt, og er du tålmodig samt realistisk, kan det være alle pengene værd. Vores egen erfaring siger os, at profiler under 10.000 følgere kan koste ned til 1.000 kr. for en aktivering, mens en influencer med over 100.000 følgere starter fra min. 30.000kr. for en aktivering. Dette er dog MEGET generelt, og priserne kan variere helt enormt.

Hvem vil du målrette mod? Prøv generelt at finde influencers, der matcher den mågruppe du ønsker at ramme. Det er dog vigtigt ikke at være for snæver og kræsen - I Danmark er udbuddet ikke super stort, og du kan ende med at misse gylde muligheder, hvis du er for snæver i dit fokus.

Hvilken slags partnerskab leder du efter? Hvis du leder efter skabelse af relevant content, skal du sørge for at vælge influencers med en stærk visuel identitet, der passer til dit brands æstetik. Men hvis du bare leder efter et shoutout, der leder til konverteringer på fx. deres Instagram Stories, vil er det mindre vigtigt at de har en smuk profil. Så længe de har gode tal, en reel følgerskare og eventuelle gode cases fra tidligere samarbejder.

Når du har afklaret, hvilken type influencer der er den rigtige til din kampagne, er det tid til at bringe dit influencer -partnerskab til live.

Generelt indebærer det:
Send samples af dit kommende produkt til brug i content udviklingen (f.eks. Feed -indlæg, hjul, IGTV'er eller Instagram -historier). Lav et brief, hvor du inkluderer nøglebudkaber samt alt relevant info for kampagnen. Jo mere detaljeret desto bedre! Sørg også for at content skal sendes til godkendelse - op til en brand lancering går det jo ikke at influenten kommer til at sige ting, som ikke må siges (endnu).

I sidste ende kan et succesfuldt influencer -partnerskab være et stærkt værktøj til at hjælpe med at øge ‘buzzen’ om din kommende produktlancering ud til en stor skare af potentielle kunder. Du skal dog være selektiv med hensyn til, hvem du arbejder med, og hvordan du administrerer dette partnerskab for at sikre, at du får den maksimale eksponering for dine penge.

3.Opbyg hype ved hjælp af Instagrams platformfunktioner og -værktøjer.

Jo mere investeret dine følgere er i din lancering, jo mere sandsynligt er det, at de konverterer, når de rent faktisk kan købe dit produkt.

Nogle af de bedste Instagram-funktioner til at opbygge spænding op til din produktlancering omfatter:

Instagram -historier:Dette flygtige indhold, der kun eksisterer i 24 timer giver dig mulighed for at opbygge interesse og spænding omkring dit produkt med interaktive værktøjer som nedtællingsklistermærker, afstemninger, spørgsmålsklistermærker mm.

Instagram Live broadcast: generer hype op til din kommende lancering ved at være vært for en live sneak peek, der giver dine følgere et første, eksklusivt kig på dit produkt. Giveaways og konkurrencer: Instagram er den perfekte platform til at køre en giveaway før lancering for at drive vækst af følfere og engagement forud for din officielle lancering (og klargøre din følgere til at købe, når produktet lænaceres).

4. Lav Instagram-annoncer for at nå nye potentielle kunder Selvom organisk Instagram -aktivitet er afgørende for at lancere et nyt produkt på Instagram, er det også vigtigt at forstærke din indsats med betalte Instagram -annoncer.

Hvorfor? Jo, 50% af Instagram -brugere er mere interesserede i et brand, når de ser annoncer fra dem på Instagram.

Det, der gør Instagram -annoncer så nyttige, når man lancerer nye produkter, er annoncernes evne til at give dig total kontrol over, hvem der ser dit indhold. I modsætning til organiske indlæg, så giver betalte indlæg dig mulighed for at målrette mod specifik målgruppe og garantere, at dine indlæg når dem (uden at stole på den organiske Instagram -algoritme).

Helt konkret kan du specificere hvem der skal se dine annoncer ud fra:

- Deres placering (enten efter by, stat eller land)
- Demografi (f.eks. Alder og køn)
- Interesser (f.eks. Appbrug og hvilke konti de følger)
- Adfærd på og uden for Instagram

Sådan gør du:

Indstil det rigtige annoncemål: Hvis du er i starten af ​​din kampagne, er det værd at fokusere dine annoncer på målet om følgervækst og engagement. Når dit produkt er sat til salg, skal du dog sørge for at skifte dit annoncemål til salg og konverteringer. Test flere annoncer på én gang: Undgå at hælde hele dit budget i én annonce og spred dit kampagnebudget på en række forskellige annoncer for at se, hvilke billeder, videoer og billedtekster der giver de bedste resultater for din kampagne. Tilføj en stærk og klar opfordring til handling: de bedste annoncer motiverer brugerne til at handle (uanset om det er at følge et mærke eller købe deres seneste produktudgivelse).

Disclaimer: Er du en haj til Facebooks Business Manager, vil vi altid anbefale at du kører dine annoncer gennem der da det giver mest nuancerede annoncer samt bedre data. Dog kan du fint trykke på “Promover” knappen, så længe du har styr på ovenstående, og er OBS på Business Manager som det bedre alternativ.

5. Udnyt Instagrams shoppingfunktioner
Med 130 millioner brugere, der trykker på Instagram-shopping indlæg hver måned, er det en god idé at udnytte Instagrams shopping funktioner, når du lancerer og markedsfører et nyt produkt.

Instagram giver nemlig muligheden for at langt de fleste virksomheder kan forvandle deres profil til en e-handelsbutik, som tilmed er koblet op til ens egen hjemmeside. Med funktioner til produktsøgning og opdagelse i appen kan du strømline vejen til køb og øge konverteringer når du lancerer dit produkt.

Så lad os gå igennem de vigtigste Instagram Shopping -funktioner, du skal kende og bruge:

Købs Tags: Disse tags, giver dig mulighed for at omdanne fotos, videoer og historier til posts, man kan købe fra. Når man trykker på dette tag i postet, føres man til en ny side, der giver en dybdegående produktbeskrivelse, pris, yderligere billeder og endda relaterede varer fra din Instagram Shop.
Shopping fane: Du har måske bemærket at Instagram for nyligt har lanceret en “Shopping” fane. I fanen ser brugere produkter, som Instagram mener, matcher brugerens smag. Ender du i shoppe-fanen, er der en enorm mulighed for at du bliver eksoneret til nye, potentielle kunder.
Udforsk: Vidste du, at dine indlæg med købs tags, også kan vises på Instagrams Udforsk -side? Med 200 millioner konti, der scroller gennem dette feed hver dag, betyder det, at dine posts kan ses af brugere, der ikke engang følger dit brand. Du kan se hvor mange der ser dit produkt i udforsk under din post statistik.
Gem til senere: selvom brugerne er klar til at shoppe dit nye produkt med det samme, kan de let trykke på 'Gem' for at bogmærke dette produkt og tilføje det til deres personlige gemte samlinger for at besøge og shoppe på et senere tidspunkt. Shopping i appen: Instagrams native checkout-oplevelse er stadigvæk ved at blive rullet ud globalt. Den gør at Instagrams brugere kan shoppe dit produkt uden at forlade Instagram-appen.

Med 50% af brugerne, der foretager et køb efter at have set et produkt på Instagram Stories alene, er det klart, at Instagram er den foretrukne platform for mærker, der ønsker at drive salg til et nyt produkt.

6. Skab brugergenereret indhold
Når dit nye produkt er lanceret, hvordan opfordrer du dine kunder til at dele deres oplevelse online? Med Instagram kan du let inspirere dine følger og kunder til at deres bruger indhold (UGC :User Generated Content) for at øge konverteringen. Folk er nemlig mere tilbøjelige til at købe når de ser testimonials, resultater og historier fra glade kunder. Omvendt elsker glade kunder ofte at dele UGC - især hvis du giver en belønning for deres indsats.

Nøglen til at opmuntre købere til at oprette og dele UGC er at tilskynde dem til at skrive om deres oplevelse med dit brand på Instagram.

Rent praktisk betyder det:

Oprettelse af et produkt hashtag og promovering af dette på dit fysiske produkt eller emballage (med en stærk opfordring til handling for at inspirere dem til at dele deres oplevelse online). Kører konkurrencer eller tilbyde præmier for at stimulere UGC -deling fra tidligere kunder (uanset om det er at vælge en månedlig vinder for at score en eksklusiv præmie eller rabatkode). Regelmæssigt kontrollere og gennemgå dit produkt hashtag på Instagram for at kurere det bedste UGC og bruge disse indholdsstykker til at promovere dit nye produkt på Instagram.

Så kan vi vist heller ikke vride mere af vores secret sauce ud til lancering af nye produkter på Instagram! Synes du det lyder besværligt? Har du brug for hjælp til sparring, eller håndtering af dine produkter på sociale medier? Så tøv ikke med at kontakte os.

Kilder:
https://business.instagram.com/
https://www.facebook.com/business/instagram/shopping
https://business.instagram.com/a/stories

Forrige
Forrige

HVILKEN PLATFORM ER DEN BEDSTE TIL VIDEOER: INSTAGRAM, TIKTOK ELLER YOUTUBE?

Næste
Næste

ORGANISK TRAFIK VIA INSTAGRAM – ALT HVAD DU SKAL VIDE