ORGANISK TRAFIK VIA INSTAGRAM – ALT HVAD DU SKAL VIDE

Nu skal vi snakke lidt om organisk trafik via Instagram. Altså den trafik, som du ikke skal betale en krone for og som kommer helt af sig selv. Sagen er nemlig den, at Instagram er en af de stærkeste platforme til netop det.

 

Faktisk genererer Instagram fire gange så mange interaktioner, sammenlignet med det organiske indhold, som brands ofte får på Facebook. Ganske enkelt fordi, Instagram er en platform, hvor brugerne tilbringer enormt meget tid - nærmere bestemt er vi helt oppe på 53 minutter om dagen for den gennemsnitlige bruger.

Og nu kommer vi til det interessante, for den gode nyhed er, at dit brand kan nå ud til en stor del af disse brugere, uden at det koster dig en øre. At Instagram tilmed er en yderst effektiv platform, når det kommer til salg og vækst, behøver vi vist ikke at uddybe yderligere. Men for at få det optimale ud af sin organiske Instagramtrafik, er det vigtigt at forstå, hvilke af platformens funktioner du skal benytte og hvordan du skal optimere dit indhold på Instagram til at skabe reach, øge dit engagement og skabe konvertering.

Heldigvis er det præcis hvad vi har i sinde at lære dig her. Hvis du læser videre, vil du uden tvivl blive klogere på hvordan du optimerer dit indhold er og hvad du skal gøre, for at få det optimale ud af alt den potentille “gratis” trafik, der er at hente.

Og hvad er det præcis at organisk trafik betyder?

Modsat den trafik du betaler for via annoncering på Facebook og Instagram, så er organisk trafik, den trafik, der kommer helt af sig selv. Det lyder måske nemt, men det er det faktisk ikke. Instagram er en af de største sociale platforme i verden og derfor deres algoritmer bygget således, at de sorterer i indhold fra deres brugere og det betyder, at du på ingen måde kan vide dig sikker på at få dit budskab ud til hver og en, som har valgt at følge dit brand.

“Hvordan udvælger algoritmen så hvem og hvor mange der skal se det?” tænker du måske. Og ja, hvis vi bare vidste det, så sad vi nok ikke og skrev det her blogindlæg. Så bestod vores hverdag nok nærmere af at drikke margaritas dagen lang på en stand i Mexico. For ja, jo flere mennesker du kan nå ud til, jo bedre er dine muligheder for at tjene penge.

Men bare rolig - alt håb er bestemt ikke ude for der findes faktisk en række simple tiltag du selv kan gøre, uden at være en kæmpe haj til algoritmer og alt hvad der ligger bag disse. Her har vi samlet et par stykker at vores bedste tips og når du har læst dem, så er der bare tilbage at komme i gang.

1. Lav en brand building strategi over hvordan du vil vækste dit brand og hold dig til den

Vi kan også kalde det for en indholdsstrategi og sådan en vil give dig en ramme for at udvikle dit brand konsekvent over tid og skabe overbevisende indhold, der skaber troværdighed og tillid hos dine følgere og potentielle kunder. Sådan en strategi vil typisk bestå af følgende målsætninger:

1. Vækst i antal følgere

2. Vækst i reach (altså hvor mange der rent faktisk ser det indhold, du deler)

3. Vækst i engagement (Når følgere liker, kommenterer, deler og reagerer på dit indhold)

Når du arbejder med disse målsætninger er det vigtigt at have en tidshorisont og at du er realistisk. Rom blev jo ikke bygget på en dag. Her ville en oplagt og realistisk målsætning f. Eks være at øge din engagement fra 2% til 4% inden for en 3-måneders tidshorisont.

2. Indholdssøjler

Det lyder mere teknisk end det er og med indholdssøjler mener vi blot, at du skal dele dit content op i 3-4 søjler og holde dig til dem. Vi kan også kalde det for temaer. Hvad disse skal bestå af afhænger selvfølgelig af dit brand og din målsætning, men vigtigst er, at de skal skabe en værdi for dine følgere - altså give dem noget. Hvis det lyder som sort snak, så har vi her et par eksempler på, hvad disse søjler kan bestå af:

Content der uddanner og informerer Det er her, at du skal placere dit informative content. Det content, som giver dine følgere ny viden. Det inkluderer både viden om dit brand, men også viden, som de tager med sig og som bliver hængende i deres tanker. Langt de flere vil huske, hvor de fik den.

Content, der inspirerer og underholder Det kan både være inspirerende citater, sjove memes eller små jokes om dit brand. Det vil med sikkerhed humanisere dit brand, gøre det mere relaterbart og troværdigt og sidst men ikke mindst, er det den slags content, som ofte bliver delt og kommenteret på - altså det vil øge din engagement.

Content, der fører til handling Her snakker vi om indhold, der motiverer og udfordrer dine følgere til at handle. Har du en webshop, kan det f.eks være indhold, der viser dine produkter og leder dine følgere han hvor produktet kan købes. Det er også her, at du kan dele særlige tilbud eller rabatter.

3. Få en content kalender

Nu har vi styr på, hvad dit content skal bestå af. Så mangler vi bare at få en god struktur over hvordan du skal dele det. Her er en såkaldt content kalender din bedste ven og det er der flere grunde til.

Struktur: med en content kalender sikrer du dig, at dit content rent faktisk bliver delt og du sikrer dig, at det bliver med den kontinuitet, du har sat som din målsætning.

Indholdssøjler og diversitet: Du sikrer dig, at dit indhold holder sig inden for dine søjler og at du også kan sprede dem ud således, at der f.eks ikke kommer tre opslag i træk, der opfordrer dine følgere til at købe det samme produkt.

Et visuelt overblik: Du har sikkert hørt det før, men dit instagramfeed er på mange måder dit visuelle visitkort og det er det første, som en potentiel følger ser, når han eller hun kommer forbi din profil. Med en content-kalender kan du lynhurtigt danne dig et overblik over hvordan dit feed ser ud og hvordan kommende content vil passe ind og tilrettelægge og planlægge derefter.
Du kan selvfølgelig sagtens lave din egen content-kalender i et word dokument eller i gode gamle Excel. Men faktisk findes der en lang række gode platforme, som tilbyder præcis de værktøjer, som har brug for. De fleste tilbyder en abonnementsordning, til en ganske overkommelig pris. Her hos os, er vi særligt glade for at bruge Sked Social. Og som en lille bonusinfo, så tilbyder de fleste platforme et værktøj, hvor de også uploader dit content på det tidspunkt, som du har planlagt det til. Med andre ord giver det dig en mindre ting du skal huske på i en travl hverdag.

En, to, tre START

Vi håber, at du er blevet lidt klogere på hvad organisk content er for en størrelse og hvordan du får det optimale ud af det. Vi vil bestemt ikke påstå, at det ikke kan betale sig at betale for at nå ud til et bredere publikum - det kan være yderst effektivt og det er også et felt, som vi arbejder indenfor med flere af vores kunder. Vores pointe og sidste bemærkning er blot, at man kan komme enormt langt med godt og gennemarbejdet content.

Forrige
Forrige

DEN ULTIMATIVE GUIDE TIL AT LANCERE ET PRODUKT PÅ INSTAGRAM

Næste
Næste

SÅDAN BESKYTTER DU DIN INSTAGRAM PROFIL MOD AT BLIVE HACKET